Ont i magen :c

Symtom vid födoämnesallergi

Är du allergisk mot något födoämne kan symtomen komma inom några minuter eller timmar efter det att du fått i dig livsmedlet. Symtomen kan visa sig som:

  • Klåda och svullnad i mun och på läppar.
  • Täppt näsa eller snuva.
  • Astma.
  • Kräkningar, diarré eller kramp i magen.
  • Kliande utslageksem eller vätskefyllda blåsor.
  • Huvudvärk, trötthet och retlighet. 
  • Anafylaxi är den allvarligaste reaktionen och ett farligt tillstånd. Blodtrycket faller, det blir svårt att andas och man blir starkt allmänpåverkad. Att en person får en anafylaxi är sällsynt, men om det händer behöver man vård direkt. Ring 112.
Är väl bara att inse att jag inte kan äta nötter... :c 
Åt nötter igår, och det var inte en sådan super bra idé, eftersom jag vet att jag är allergisk emot jordnötter och 'riktiga' nötter. Kliar lite i halsen, är täppt i näsan och det rinner(har dock konsant rinit), fick astmabeesvär påväg till bussen, har vart nära på att kräkas, hemsk kramp i magen, jag har utslag på benen och blåsor i munnen, och jag är trött och har en hemsk huvudvärk.. Fick detta dock 4 timmar senare, kanske fick det i sömnen med men inget jag vakna av iaf.. 
Jag lägger mig och dricker lite te och läser nu, för jag är helt slut.. 
Och tar allergi medicin.

Jag är allergisk emot: 
Jordnötter
Andra nötter
Ananas
Kanel
Vitlök
Tror mjölk också, men det dricker jag inte. 
Parfym 
Och så är det något mer jag inte minns. 




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0