~

Sätter på musik och lägger mig i sängen med en kopp te och försöker somna om.. Är febrig, har ont i halsen och är täppt i näsan och det blir inte bättre. Har jätte svårt att sova, somna typ på en gång efter jag kom hem ifrån stallet. Då fick jag vila ca 4 timmar. Jag känner mig hängig - liksom svag i kroppen, dåsig men kan inte somna på grund av att det är helt täppt i halsen.. Känns som någon tagit bomull och tryckt ned i halsen på mig, och så bar man lämnat det hårt packat på vissa ställen och andra ställen bara lite lätt(detta ska liknas med segt slem), men det gör så luftvägarna blir ännu trängre. Får knappt in luft, och sen är det ännu svårare att göra sig av med det och det är svårt att andas liggande.. Får ont i bröstet också..
Astma förvärras väldigt mycket av en vanlig förkylning, bara en lukt kan göra det omöjligt att andas så det säger ju ganska mycket.. Personer med astma eller andra typer av kroniska lungsjukdomar får ofta mer långdragna förkylningar, jag brukar vara förkyld VÄLDIGT länge så det är därför jag är borta från skolan så mycket - är ofta väldigt hängig. Sjukdomar som astma och KOL leder till långvariga förändringar i lungornas immunförsvar.

Suck.. Glad att jag inte har någon annan värre sjukdom men astma kan vara så fruktansvärt irriterande och pinsamt.. Dessutom är jag inte riktigt van själv heller, glad att ha svar men det är en stor omsättning. Jag tar 3 mediciner morgon och kväll. Jag måste ta dem, så att inflammationen ska minskas i luftrörens slemhinnor och för att bli av med min allergiska rinnsnuva för att slippa besvären helt. Det värsta jag har varit med om var mitt första astma anfall, har nog fått små innan då jag hade ungefär samma symptom tidigare.
Jag trodde jag skulle dö, jag förstod inte vad som hände..
Bricanyl hjälpte inte, jag fick panik, fick ingen luft. Det blev smått bättre så jag kunde gå upp till mitt rum, för jag har akut medicin där som jag fick utskriven sommaren innan eftersom jag är allergisk emot insektsstick/bett och om det blir på 'rätt' ställe kan det bli riktigt illa för jag blir väldigt svälld, och så får jag svårt att andas.
Fick ta massa tabletter, de hjälpte på en gång men vad hade hänt om jag inte haft dem när min behandling var så dålig?
Vill inte tänka tanken.. Hemma själv var jag också.. Jag har iaf lärt mig att jag inte klarar av att utsättas för hård träning, två insektstick och starka dofter..

Finns ingen som förstår, ingen som tar min sjukdom på allvar. Pappa säger att det är inbillning och mamma röker i bilen - inte den typ av stöd man hoppas på men om jag tar mina mediciner så brukar det vara bra, men andra gånger är jobbigare än andra..

God natt, måste få sova lite mer nu :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0